Pandemia i zamknięcie szkół postawiły nas w sytuacji, kiedy nasz bezpośredni kontakt z uczniami i uczennicami siłą rzeczy zmienił się w zapośredniczony, czyli odbywający się za pośrednictwem wybranego medium – obecnie najczęściej komputera z dostępem do internetu. Realizujemy zajęcia na odległość, często są to zdalne lekcje, podczas których wykorzystujemy technologię, aby móc synchronicznie się uczyć. To dla większości z nas – nauczycieli, nauczycielek, rodziców, uczniów i uczennic – zupełnie nowa sytuacja.

Mierzymy się z koniecznością poznania nowych narzędzi czy zaadaptowania do naszej pracy tych, których używamy do celów prywatnych. Czasem stawiamy czoła trudnościom technicznym lub szukamy sposobów na radzenie sobie z brakiem odpowiedniego sprzętu. Nieobce są nam sytuacje, kiedy w domach naszych uczniów z jednego komputera korzysta pracująca zdalnie mama, starszy brat i młodsza siostra. Przystosowujemy się do nowej sytuacji i uczymy, jak w takich warunkach wykonywać dotychczasowe zadania dydaktyczno-wychowawcze. 

Kiedy zaczyna się rok szkolny, określamy zasady – kodeksy, kontrakty, regulaminy – i umawiamy się, że będą obowiązywać w danej klasie czy na wybranym przedmiocie. Ich przestrzeganie jest bardziej skuteczne, jeśli ustalimy je wspólnie z uczniami i uczennicami, gdy są oni ich współautorami, a nie tylko odbiorcami i wykonawcami. W ten sposób budujemy klasową wspólnotę i wyrabiamy poczucie odpowiedzialności za to, jak się w niej do siebie odnosimy i jak dbamy (my – nauczyciele/nauczycielki i my – uczniowie/uczennice) o nasz proces edukacyjny. Teraz – kiedy szkoła przeniosła się do sieci – stoi przed nami wyzwanie zrewidowania tych zasad, a czasem ustalenia ich od nowa. Ich określenie ma być dla nas – aktorów tego edukacyjnego teatru życia codziennego – pomocą.

Bezpieczeństwo w sieci to temat nieustająco aktualny – w programie Asy Internetu proponujemy rozwój kompetencji pozwalających na bezpieczną obecność w sieci w oparciu o pięć wartości: Rozsądek, Uważność, Siłę, Życzliwość i Odwagę. Są one nam potrzebne na co dzień – nie tylko wtedy, kiedy korzystamy z sieci i zdecydowanie nie tylko wtedy, kiedy uczymy się (i innych) zdalnie.

Poniżej proponujemy kilka zasad współpracy w czasie nauki na odległość – nauczycieli z uczniami, ale również uczniów między sobą. Potraktujcie je jako inspirację, wskazówkę do opracowania własnych zasad we wspólnym gronie nauczycieli i uczniów. 

Materiał przygotowała trenerka programu Asy Internetu – Barbara Krywoszejew.